Aplikacje lakierów na tworzywach sztucznych
Tworzywa sztuczne, dzięki swojej lekkości, wytrzymałości oraz stosunkowo niewielkim kosztom stają się coraz popularniejszymi materiałami, wykorzystywanymi w motoryzacji oraz przemyśle. W wielu przypadkach elementom stworzonym przy ich pomocy trzeba nadać odpowiedni kolor. Lakierowanie tworzyw sztucznych potrafi okazać się jednak problematyczne, przede wszystkim dlatego, że funkcjonujących na rynku materiałów tego typu jest bardzo wiele. Wszystkie charakteryzują się nieco innymi właściwościami i aby efekt był zadowalający, podczas aplikacji na nich lakieru trzeba trzymać się innych, niezwykle ważnych zasad.
Jak należy lakierować różne tworzywa sztuczne?
Zanim użyte zostaną kabiny lakiernicze, konieczne jest zidentyfikowanie materiału, z którego wykonany został element. W większości przypadków nie stanowi to zbytniej trudności, ponieważ na przedmiocie powinno znajdować się odpowiednie oznaczenie. Do najpopularniejszych używanych powszechnie tworzyw sztucznych należą:
- Polietylen (PE)
- Polipropylen (PP)
- Poliwęglan (PC)
- Poliamid (PA)
- Polichlorek winylu (PVC lub PCV)
- Akrylonitryl-butadien-styren (ABS)
- Poliuretan (PUR)
- Silikon (SI)
- Laminaty
Przy czy te ostatnie dzielą się na:
- Laminaty poliestrowo-szklane (PS) – Powstają z wykorzystaniem żywic poliestrowych zbrojonych matą lub tkaniną z włókien szklanych, stosowane na pojazdach.
- Laminaty epoksydowe (ES) – żywice epoksydowe to o wiele lepszy materiał od poliestru. Stosowane są na konstrukcjach szybowcowych, w których wymagana jest większa wytrzymałość możliwa do uzyskania tylko przy użyciu kompozytów (ES).
- Laminaty epoksydowo-węglowe – Przy ich produkcji wykorzystuje się inne niż szklane włókna konstrukcyjne: włókna węglowe (tzw. carbon).
A to zaledwie kilka przykładów. Na szczęście, przy odpowiednim przygotowaniu tworzywa oraz zastosowaniu odpowiednich dodatków, da się pokryć lakierem każdy z nich. Bardzo ważne jest bardzo dokładne odtłuszczenie, wygrzanie i wyczyszczenie powierzchni. W niektórych przypadkach, na przykład przy elementach wykonanych za pomocą PP lub PE, trzeba będzie ją poddać ją szlifowaniu przy użyciu materiału ściernego. Zazwyczaj tworzywo musi zostać też bardzo dokładnie umyte, a następnie ostrożnie wysuszone. Przed przystąpieniem do malowania należy odczekać odpowiednią ilość czasu po wyczyszczeniu elementu.
Poszczególne materiały bardzo się od siebie różnią i warto mieć ten fakt na uwadze. Niektóra tworzywa wymagają szczególnej ostrożności w stosowaniu środków czyszczących. Wyjątkowo wrażliwe są na nie PC, PCV, PS oraz ABS. Znacznie pewniej można wykorzystywać je w przypadku tworzyw odporniejszych, takich PP. Największym i najistotniejszym wyzwaniem pozostaje dobór właściwych środków raz odpowiednio ostrożna ich aplikacja – trzeba koniecznie uważać, by nie uszkodzić materiału. Nie należy używać zbyt agresywnych środków czystości, a także tych niesprawdzonych, które mogłyby wywołać nieprzewidywalny, negatywny efekt. W przypadku usunięcia lakieru przy pomocy pasty, element trzeba koniecznie umyć i odtłuścić. Warto również pamiętać, że wiele tworzyw sztucznych ma właściwości elektrostatyczne, więc podczas czyszczenia dobrze jest użyć antystatycznej ściereczki.